Ons avontuur

De wereld als speeltuin

Lijiang: een parel in China en een geweldig guesthouse!

Zaterdag 24 februari

Om 6.15 uur gaat onze wekker af. Gisteravond vertrok om 23.05 onze trein vanaf Kunming.Β Tot 24 uur hadden we muziek, microfoonmeldingen en tl-verlichting volle bak aan …Β Dat was een kort nachtje! 😐

Zowaar een keer iets van privacy in de trein (een 4 ipv 6 bedden hofje)

We hadden verwacht even voor 7 uur op Lijiang aan te komen, maar dat werd 7.30 uur. Een half uur onnodig slaap gemist dus πŸ™‚ Het idee is dat als we onze kamer al in mogen we nog even lekker ons bed induiken.

We zijn in Lijiang!

Een warm onthaal staat ons bij binnenkomst van MamaNaxi’s Guesthouse te wachten: mama (oma) drukt ons een halve gevulde koek in de handen. Eat, eat, eat is de boodschap en we mogen op de gigantische banken plaatsnemen.

Ontvangst met gevulde koek

De koek is amper op of ze pakt een aantal van onze koffers op en begeleid ons naar de Family room op de 2e verdieping. We kijken onze ogen uit: dit ziet eruit als een royale hotelkamer cq honeymoon suite met een enorme badkamer met een houten bad/ tobbe. En wat een megagroot tweepersoonsbed! Fantastisch allemaal! De kamer mogen we dus al in, maar geen van ons wil eigenlijk meer slapen.

Tafeltennis in de ruime kamer

Lopend gaan we naar de food market om daar een ontbijt te scoren. Zeker in de groente, fruit en viszones vindt er een levendige handel plaats. En de kids kijken hun ogen weer uit bij de verkoop van de vis. Deze wordt met de handen uit een bak water geplukt, met een ferme klap doodgeslagen en vervolgens gefileerd. Het komt wat wreed over, anderzijds is het fileren toch ook fascinerend voor ze.

Ontbijtje scoren

De rest van de dag vertoeven we in ons gezellige hostel. In het guesthouse wonen opa, oma en hun dochter met man en 2 kinderen. Moeder en dochter runnen de toko. En zoals je vaak ziet, zorgen ook hier de opa en oma heel veel voor de kleinkinderen.

Onze kids hebben Lego en ander speelgoed gespot en beginnen hier enthousiast mee te spelen. Je kunt bij het guesthouse ook mountainbikes huren. Onze “fietsfanaat” Lars vraagt of zij er misschien mee in de wijk mogen fietsen, want hij wil zo graag weer eens fietsen!!! Als blijkt dat dit gratis mag, volgen er verschillende tochtjes om de autoluwe wijk te verkennen. Veel van hun fietsritjes komen uit bij een klein watergedeelte met staprotsen in het water. Wat een plezier hebben ze! Na een rondje in bad sluiten we de dag af met een Family diner in ons hostel. Speciaal voor de Westerse gasten, wordt het eten spicy vrij bereid! Wat attent! We eten er heerlijk van, maar missen stiekem wel de little little spicy toevoeging (behalve Inge) πŸ™‚ πŸ™‚

Zondag 25 februari

Eerst lekker uitgeslapen. Vorige nacht in de slaaptrein immers een krappe 6,5 uur geslapen …

Onderwijl we ’s middags de idyllische straatjes van de Old Town (waar Lijiang om bekend staat) doorlopen lunchen we met plaatselijke koekjes en gerechten. De kids vinden dit ook echt een feestje! Voor ons is dit dan ook dubbel genieten.

We lopen door idyllische straatjes …

Lunchen in de oude stad

Vanuit dit mooie gedeelte van Lijiang zien we in de verte besneeuwde bergtoppen. Het is een mooi contrast met waar we nu staan. Daarbij is het vanaf hier, staande in een omgevingstemperatuur van rond de 17 graden, een prima positie om dit te aanschouwen. πŸ™‚ πŸ™‚

Een plaatje van een oud Chinees straatje met de bergen op de achtergrond

In een verscholen hoekje vinden we een Chinees theehuis. Een bezoek hieraan stond nog op ons wensenlijstje en in the Old Town of Lijiang is het wat ons betreft helemaal leuk om te doen.

In het theehuis

We kiezen voor Puer tea (uitspraak: poeharrr). We laten ons door een behulpzame klant vertellen dat dit de traditdionele Chinese thee is, welke je in verschillende smaakvarianten hebt. Goedkoop is een pot thee hier in ieder geval niet (168 yuan = krappe 22 euro), zeker wanneer je de iniemini theepot ziet. Maar wat blijkt, deze wordt steeds bijgevuld! πŸ™‚ Na 3 potjes thee bedenken we dat we eerst maar eens moeten gaan betalen, zodat we kunnen checken of de rekening 1x 168 of toch inmiddels 3x 168 is. Gelukkig blijft het bij 168 yuan en krijgen we nog een vierde potje met zorg gemaakte thee. πŸ™‚ En waarschijnlijk hadden we er de hele dag thee kunnen drinken πŸ™‚

Inge mag de thee tappen in haar Skitteljachtshirt

Het is eind van de middag en gaan we weer richting ons guesthouse, zodat de kids daar nog lekker kunnen spelen en fietsen in de wijk om naar hun geliefde rots speelplek te gaan.

’s Avonds gaan we naar het pizzarestaurant dat we gisteren gespot hebben. We starten met 1 pizza, want Chinese pizza is toch wat anders dan die we in Nederland kennen vermoeden we … Hoewel de kids hem niet verkeerd vinden, besluiten we om verderop bij een Chinees restaurantje te gaan eten. Daar hebben we eerder vandaag 2 lekkere gerechten op de kaart gezien.

Maandag 26 februari

De wekker moest weer gezet worden, want om 7.45 uur vertrekt de bus naar de Tiger Leap Gorges, wat circa 2 uur rijden is. In de bus gaat Nick brutaal naast een Zweedse zitten. “Can I practice my English with you?” πŸ™‚

Het verhaal is dat de kloof tussen de twee bergen op het smalste punt zo smal is dat de tijgers van de ene naar de andere berg sprongen wanneer ze op de vlucht waren. Het staat bekend als een van de mooiste punten in deze regio. Je kunt een driedaagse hike doen, wij hebben echter gekozen voor de Half Way hike. Dit is een hike in het middengedeelte van circa 14 km.

De start van de hike

Om 10.00 uur worden we bij het startpunt van de Half Way hike afgezet. De bus rijdt weg en wanneer we om ons heen kijken is er niemand en geen enkele Engelstalige route aanduiding te vinden, behalve een weg omhoog. Van de muurkaart in het hostel weet Rich dat we eerst een stuk omhoog moeten, dus deze weg omhoog lijkt ons een goed begin.Β  Het is een redelijk steile klim omhoog en hier en daar steken de kids hem al klimmend verticaal af. Dit maakt de route voor hen een stuk dynamischer en ook wij volgen ze een aantal keer. πŸ™‚

Even steil afsnijden

Daar ergens beneden begonnen we

Oeps deze truck miste de bocht …

Na circa 3 km gaat de weg over in een onverharde weg en weer later in een pad. We zijn zeker al een kilometer of 5 onderweg wanneer er een splitsing op ons pad komt, zonder bewegwijzering. Het had nu toch wel fijn geweest als we iets van een route aanduiding konden vinden. Rich zoekt op internet en concludeert dat als we staan waar hij vermoedt, we rechtdoor moeten lopen. Nog geen 75 m na het vervolgen van onze hike vinden we tot onze blijde verrassing op een recht stuk van de route eindelijk ons eerste bordje met Half Way en een rode pijl erop. Yes, we gaan de goede kant op!!!

De zon breekt door

Later komen we meerdere rode pijlen tegen (voornamelijk op niet keuzemomenten), waarvan we maar aannemen dat die corresponderen met onze route. Gelukkig volgen er aanvullende bewegwijzeringen met Tina’s Guesthouse. Dat is ons eindpunt. Inmiddels lopen we volledig off road over smalle rotspaden zonder reling als afscheiding naar de gigantische afgrond.

Onder de overhangende rotsen is best spannend

Het pad wordt smaller en smaller …

De watervallen zijn prachtig

Rocky mountains …

Sommige stukken zijn best steil

We zijn er bijna …

Nog zo’n bijzonder stukje

Follow the leader πŸ™‚

De jongens genieten van het spectaculaire stuk

Een prachtig uitzicht op de gorge

We zijn bij ons eindpunt: Tina’s Guesthouse!

Lars z’n witte schoenen zijn inmiddels verre van wit. Hij baalt hier wel een beetje van. Hij grijpt zijn kans bij een waterval die ons pad kruist. Hij probeert ze in het water schoon te krijgen, maar dit levert hem alleen een paar natte schoenen/ voeten op πŸ™‚

Om 14 uur bereiken we na een mooie tocht door de bergen Tina’s Guesthouse. Dat is ruim op tijd en eerder dan onze guesthouse opa had voorspeld. De bus vertrekt om 15.30 uur dus we spelen gezellig wat potjes Piratenspel met daarbij de dik verdiende chips! πŸ™‚ en spelen de kids op het binnenplein nog lekker met elkaar.

Om kwart voor 6 zijn we weer in onze accommodatie en nadat de kids gedoucht hebben, staat ons avondeten in ons guesthouse klaar. Heerlijk na zo’n intensieve dag buiten. Aan het Family diner zitten vanavond ook 2 IsraΓ«liΓ«rs, een Chinese en een Belg, waar we heel gezellig mee aanzitten.

Gezellige drukte aan tafel!

Dinsdag 27 februari

Helaas lukt het ook vandaag niet om in te loggen voor het schoolwerk. Lang leve de slechte wifi in China πŸ™
Vandaag staan er wat regel dingetjes op de planning en de kids willen graag in en rondom ons hostel vertoeven, dus we maken er een lazy Theusday van. Gelukkig mogen we de hele dag gewoon in het guesthouse verblijven, zolang we maar voor 12 uur onze kamer zijn uitgecheckt.

Oefenen met de gitaar

Eindelijk weer eens voetballen

Het is dat de volgende treinreizen al geboekt zijn, want anders hadden we maar wat graag hier een week doorgebracht!

Wat is ons opgevallen in Lijiang:

• In de restaurants staan enorme koelkasten vol met groente ten toongesteld. Desgewenst kun je zelf aangeven welke groente je in je gerecht verwerkt wilt hebben.
  • Eindelijk weten we waarom er zo nu en dan enorme vuurwerkmatten worden afgestoken. Dit is een ritueel bij de opening van een nieuwe zaak.
  • Veel restaurants hebben lage (kindertafelhoogte) tafeltjes met kleine krukjes er omheen.
  • In het verkeer wordt vele malen minder getoeterd.
  • Wanneer je in China 18 jaar wordt, dan mag je 2 jaar dezelfde leeftijd houden. Dit is om de start (je bent 1 bij je geboorte) te compenseren en het gelijk te trekken met de rest van de wereld.
  • Het verkeer rijdt hier aan het begin van de avond, wanneer het al flink schemert, veelal zonder verlichting