Ons avontuur

De wereld als speeltuin

Kunming – deel 2: Een dagje in het park

Woensdag 28 februari

Om 9.30 uur komen we voor de tweede keer op Kunming Railway Station aan. Dit keer vanuit Lijiang en bij daglicht, maar qua drukte maakt het geen verschil.  Als hoofdstad van de Yunnan provincie met in 2014 een kleine 7 miljoen inwoners is er natuurlijk altijd genoeg reuring! 🙂

Kunming station bij daglicht

Toen we ons reisplan voor China maakten (ivm Spring Time en Chinees Nieuwjaar), was het plan om tijdens onze eerste bezoek aan Kunming onze visa aanvraag voor Vietnam in te dienen en deze tijdens ons tweede bezoek op te halen. Vandaar dat we nu ’s ochtends aankomen en ons vertrek dezelfde dag om 19.40 uur is. Echter de visa hebben we in Hongkong al verkregen, dus nu hebben we de hele dag voor onszelf. Wat een straf 😛 🙂

We besluiten om naar Western Hills Park te gaan. Dit ligt buiten de stad en daar kunnen we lekker luieren in het zomerse weer met een graadje of 24. Het idee is om een ontbijtje te scoren bij het park, maar wanneer we de metro uitlopen, is er weinig te bekennen. Dan maar snel één stop terug en nog één en nog één om inkopen te kunnen doen. 😐 🙂 Bij de East Coach Railway stop belanden we voor de derde keer in een bouwput. Gelukkig treffen we om de hoek onder een laag stof toch een winkeltje en wat kleine eetcafétjes aan. Het eten bij een van de gasten ziet er lekker en gezond uit en na een kwartiertje staat het heerlijke vegetarische rijstmenu ook bij ons op tafel.

Volledig bevoorraad lopen we het park in dat zich op een berg bevindt met prachtig uitzicht op de Kunming met zijn miljoenen inwoners. Na circa 400 m lopen we een gezellige markt op gevolgd door een gezellig winkelstraatje!!!

Het winkelstraatje op weg naar het park

Er blijkt genoeg te doen te zijn in het park, maar we laten dit voor wat het is en lopen door tot de Magnolia Garden. Hier installeren we ons in de schaduw en genieten van de bomen vol bloesem, de groep dames die typische Chinese dansen opvoeren en spelende kids.

Terwijl ik de dansende dames film, staan we ineens in het middelpunt van de belangstelling en worden we van alle kanten gefotografeerd. Dat ik film lijkt een vrijbrief voor de Chinezen te zijn om mij te fotograferen. Het is echt een grappige situatie en zowel ik als de fotograferende Chinezen lachen om deze dubbele situatie waarin de danseressen onverstoord doorgaan. Rich laat dit alles al slapend onder de boom aan zich voorbijgaan en tankt even lekker bij na een matige nacht in de slaaptrein. 🙂

Inge heeft een vriendinnetje waar ze samen bloesem mee verzameld

Na ons avondeten begeven we ons weer naar het treinstation van Kunming, waar we om 19.40 uur vertrekken naar Chengdu. Terwijl wij druk bezig zijn om de bedden op te maken, zitten de kids al bij de buren. Met de Chinese studenten hebben ze een hoop lol met het gezamenlijk spelen van games, de Engelse taal en het elkaar leren van Chinese en Nederlandse woorden.

Gamen met studenten in de trein