Ons avontuur

De wereld als speeltuin

Op eigen kracht!

Woensdag 24 januari

Zoals gezegd is het vanaf nu op eigen kracht! Dus vandaag een luie start met wentelteefjes als ontbijt. Heerlijke ouderwetse Hollandse kost! πŸ™‚ Het is een zoektocht naar melk en jam, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Een lekkere luie ochtend

Vandaag hebben we 2 activiteiten genomineerd. Allereerst een bezoek aan de verborgen stad, Shenyang Imperial Palace. Hiervoor pakken we de bus en onze RichRich (mijn versie van de TomTom) weet ons er weer feilloos naar toe te leiden. Van mij moet je zoiets toch echt niet hebben hoor, ik ben overduidelijk een DomDom.

Het is een enorm complex waar vroeger alleen de koningen, prinsen en prinsessen en ministers mochten komen. In de gebouwen zijn tentoonstellingen van onder andere houtsnijwerk, beeldhouwwerk, zwaarden, klederdracht etc te bezichtigen.

In de verboden stad van Shenyang

Een van de hoofdgebouwen van de verboden stad

Leuk wetenswaardigheidje: met het beeldhouwwerk werd uiting gegeven van de hoop en dromen van de mensen.

Wanneer Rich en ik redelijk onderkoeld raken, is het tijd om naar onze tweede activiteit van vandaag te gaan: Shenyang Xinglong Indoor Park. Het enige indoor speelpark van Shenyang. Dat lijkt ons wel wat. In het enorme winkelcentrum Xinglong stuitten we op 3D virtual reality attracties. Het volgende stukje verjaardagsgeld van Gerrit & Marina wordt ingezet. Alle 3 de kids gaan in de straaljager en maken een 3D tour.

Lars in zijn 3D ritje

Inge in haar 3D ritje

Nick in het 3D ritje

Daarna is het nog flink zoeken, maar uiteindelijk vinden we het: een mini speeltuin, waar geen kind speelt! Logisch want je moet al 2,5 euro betalen om de ballenbak in te mogen! Teleurgesteld trekken de kids hun schoenen en jassen weer aan, want voor alles blijk je te moeten betalen en het is meer een kleuterspeeltuin.

Eten doen we weer bij de chinees ;-). Wat opvalt is dat overal binnen wordt gerookt. De jongens vinden het maar wat vies. Tja, nog niet zo heel lang terug was dat bij ons in Nederland ook zo.

Donderdag 25 januari

Vandaag vullen we de ochtend met schoolactiviteiten. Eerst allemaal een half uurtje lezen. Nick start daarna met Engelse les en heeft er echt plezier in, vervolgens gaat hij verder in zijn rekentijgers. Voor Lars staat vandaag Frans, Wiskunde en een schrijfopdracht op het programma. En Inge begint vol enthousiasme aan haar rekenen en later aan een schrijfopdracht.

Rich gaat ondertussen met de bus naar een schoenmaker om te informeren of onze bergwandelschoenen nog gemaakt kunnen worden. Die vindt hij in een echte achterbuurt. Maar helaas, met een hand gebaart hij dat ze weggegooid kunnen worden. In Beijing of Xi’an maar op jacht naar nieuwe wandelschoenen. Want de moonboots zijn dan wel heerlijk in de sneeuw, maar als er geen sneeuw meer is, dan wandel je toch echt veel lekkerder op sport- of wandelschoenen.

De schoenmaker zit achter de bevroren witte gevel

Het ijs hangt in Rich zijn baard

Wanneer Rich weer terug is gaan we met z’n allen naar het September 18th Historical Museum. Echter op ons bus overstappunt blijkt onze aansluitende bus niet meer te rijden. We doen wat navraag bij een telecomwinkel en hier wordt bevestigd dat er geen bus meer vanaf onze huidige locatie naar het museum rijdt. We stappen over naar plan B en gaan op zoek naar een taxi. Echter degene die langsrijden zijn allemaal bezet. Wanneer we ons realiseren dat het inmiddels 15 uur is en het museum om 16 uur sluit, besluiten we onze missie af te breken. Morgen gaan we een tweede poging ondernemen en dan gaan we eerder van huis. πŸ™‚

We steken de straat over om met dezelfde lijnbus weer een stuk huiswaarts te keren. Op onze route weet Rich een ondergrondse Chinese market te vinden, die hij tijdens zijn ochtendrit naar de schoenmaker had gespot. Tot onze verbazing rijdt er op de terugroute geen 292 lijnbus. We besluiten dan het stuk naar de market te gaan lopen. Onderweg komen we langs een Tesco en daar besluiten we even jam in te slaan, want die is lang niet overal verkrijgbaar. In deze mega store vinden we ook twee hand luggage trolleykoffertjes voor nog geen 15 euro per stuk. Dit is precies wat we zochten: dit scheelt het tilwerk van onze zware dagrugzakken. We besluiten gelijk meer boodschappen mee te nemen, want met die trolleys is het immers makkelijk meenemen. πŸ™‚

We lopen richting de wijk waar we gisteren ook waren en vinden daar weer onze lijnbussen 292 en 118 vinden die wel richting ons huis rijden. We besluiten om eerst in hetzelfde eetstraatje van gisteravond te gaan eten. Wanneer we na het eten weer bij de bushalte staan, blijkt dit niet helemaal goed doordacht te zijn: beide bussen rijden na 19.40 uur niet meer en ten tijde dat wij er staan is het inmiddels 19.50 uur. OkΓ©, we gaan weer voor plan B: de taxi. Gelukkig worden we nu snel opgepikt en voor nog geen 1,50 euro worden we voor de deur afgezet! Ongelooflijk!

Vrijdag 26 januari

Vandaag tijdens onze relaxte start werden we om 8 uur ’s ochtends verrast door een berichtje van Fred & Greet dat ze net thuis waren gekomen van hun skivakantie in Oostenrijk en of we wilden Facetimen. Tuurlijk! Dit lukte helaas niet, maar Video WeChatten gelukkig wel! Was erg leuk en gezellig om elkaar weer even te zien en te spreken. Wij ten tijde van het opstaan en zij terwijl ze normaliter eigenlijk om 01.00 uur ’s nachts in bed liggen. J

’s Ochtends starten we aan poging twee om het September 18th Historical Museum te bezoeken. Nieuwe route opgezocht en bij de overstap naar de andere bus moeten we even door een underground market. Dit is ten eerste erg leuk en gezellig om doorheen te lopen, ten tweede is het een mooie gelegenheid om door te warmen. J We zijn al een flink aantal keren op de foto gezet met de Chinezen, maar vandaag was het echt hilarisch: we leken wel BN-ers waar de paparazzi op afvloog πŸ™‚ De kids lieten het rustig over zich heen komen en liepen na afloop helemaal glunderend en blij verder.

Als ware BN-ers op de foto!

Dit keer bereiken we het museum zonder problemen met onze overstap bus.

Het is een mooi en indrukwekkend museum. Het verhaalt de invasie van Japan op 18 september 1931. Deze oorlog is het begin van de Tweede Wereldoorlog en de bezetting van China door Japan duurt maar liefst 14 jaar. Het zijn afgrijselijke jaren van vernedering, vernieling, plundering, foltering (onthoofdingen, mensen in een koker vol met puntige pinnen rond rollen etc) en onderdrukking door de Chinezen als (dierlijke) slaven (o.a. als ezels in de kolenmijnen) te behandelen. De jongens vinden het heel interessant en Inge op zekere hoogte ook, maar bij de heftigere beelden wordt ze verdrietig. Ik til haar op en samen lopen we het laatste stuk van het museum door. Wanneer het mogelijk te eng of spannend voor haar is wat er aankomt zeg ik het haar en sluit ze haar ogen. Ik leg Inge ondertussen uit dat sommige dingen absoluut heftig zijn wat ze laten zien. Maar dat daar ook een reden voor is, namelijk om mensen er bewust van te laten worden dat zoiets dergelijks nooit, maar dan ook nooit meer mag gebeuren. Dit geeft haar troost en ze vindt het heel goed van het museum dat ze dit doen en echt hoopt dat er nooit oorlog bij ons komt.

Het 18th September Historical Museum

Een heel heftig en indrukwekkend museum!

We gaan vanavond lekker op tijd (uit)eten, uiteraard bij de Chinees! πŸ˜‰ Dan kunnen de kids tot slot nog even hun gedachten verzetten op hun schoolwerk en ga ik alvast de spullen inpakken. Morgen reizen we namelijk door naar de hoofdstad van China: Beijing, ook wel Peking genoemd. We pakken rond 10.45 uur de bus naar Shenyang Railway Station en naar ik me heb laten vertellen is het daar tussen de 0 en -8Β°C. Een stuk warmer dus. Ik kijk er al naar uit! πŸ˜‰

Weer lekker Chinees uiteten!

Wat ons is opgevallen in Shenyang?:

• Voor bepaalde korte trajecten is het met een groep van 5 goedkoper om een taxi in plaats van een bus te nemen.
  • Hier rijdt ook een overvloed aan taxi’s, maar dit keer in een andere tweekleuren combinatie en hier rijden ze voornamelijk in het merk Honda.
  • Het koud is in restaurants. Het is heel normaal om met je jas aan te eten.
  • Toeteren in het verkeer is frequente activiteit van de verkeersdeelnemers. Om 7.00 uur gebruiken we het ook op 8 hoog als wekker πŸ˜‰