Ons avontuur

De wereld als speeltuin

Begin de dag met een liedje…

Zaterdag 13 januari

Kedeng kedeng, kedeng kedeng,  oe oe … De trein raast alsmaar verder van station naar station. Ik kom op plaatsen waar ik nooit ben geweest …

Om 14.00 uur stapten we in Yekaterinburg weer op de trein. Op naar Irkutsk. Weer een tijdzone verder. Het tijdsverschil met Nederland wordt 7 uur. We hebben 1 overnachting in de trein. Gelukkig gaat het slapen mij een stuk beter af met een deken onder m’n hoeslaken. Toch nog een prinsesje, die Heidi: eigen travelkussen mee en slapen op een deken omdat het bed anders veel te hard is … 🙂 🙂 Gelukkig hebben m’n ouders er nog voor gezorgd dat ik ook gerust nog kan bikkelen 😉

Na een goede nacht stappen we om 11.18 uur lokale tijd uit de trein en staan we op het mooie station van Irkutsk met een temperatuur van -9°C. Dit keer geen gids die ons opvangt, maar gaan we op zoek naar een kluis voor onze bagage zodat we gedurende 3 uur de stad een beetje kunnen verkennen. We lopen over een mega brug met een prachtig uitzicht over de rivier.

Het lijkt net of we naar een fantasy stuk kijken: een rivier die dampt van de kou met een eenmansvissersbootje en een mini eilandje in het midden en de opkomende zon als achtergrond.

We bezoeken de Holy Trinity Church die sinds 1999 zijn oorspronkelijke functie weer terug heeft en waar ze nog bezig zijn met de muurschilderingen. Leuk om de eerste potloodschetsen te zien.

Daarna komen we uit bij een centraal plein met …. ja, ja weer een ijsglijbaan! Gelukkig weten we dit keer ook van die mini-handsleetjes te scoren. De kids krijgen geen genoeg van het sleeën en ook wij mogen een keer mee. Blijft leuk om te doen! 🙂

Na een wrapkebab keren we weer richting het station en daar treffen we onze gids, die ons naar ons chalet/ hotel in Listvenichny brengt. Het ligt 15 minuten lopen van de hoofdstraat cq het Baikalmeer. Wat een uitzichten hebben we onderweg.

Het is eerder een hotel in Oostenrijkse stijl. De banya (sauna) die erbij zou zitten, zit er niet bij. Beetje jammer, maar gelukkig maakt de zelf gemaakte sneeuwglijbaan een hoop goed voor de kids. Ze maken de glijbaan zo snel dat ze eerst een eindbuffer moeten maken, want anders schieten ze door naar het hek wat onderaan een greppel een meter lager ligt. Hier belandden Inge en Lars al in, maar gelukkig bleef een ziekenhuisbezoek ons bespaart. Vast dankzij de Saint Christophe van Lars en de geluksdubbeltjes die we hebben gekregen :-). De video volgt later…

Voor het eten gaan we naar de hoofdstraat. Omdat het inmiddels donker is, halen we uit de grabbeltassen de lampjes van Jos & Trees en knopen deze vast aan de mutsen en sjaals.

De Russen vinden dit een fantastische uitvinding van die rare Hollanders. We belanden op een kleine lokale vismarkt en voordat we het weten heeft Nick al weer een visproeverijtje achter de rug en kunnen wij de aangesneden gerookte vis kopen en meenemen. 🙂

We eindigen in een soort van snackbarachtig iets waar ze buiten het vlees op de bbq bereiden en een enorme rijstbrai hebben.

Terug bij ons hotel uiteraard nog één keer sleeën en daarna proeven we met z’n allen Nicks vis en hij heeft gelijk: hij is heerlijk! Tot slot het onderweg ingeslagen bladerdeegtoetje opgegeten en bedtijd voor de kids!

Morgen staat de snowscootertocht op het programma. Eigenlijk stond er een hovercrafttocht op de planning, maar zoals we vanmiddag zelf ook konden constateren, was het Baikalmeer door de zachte temperaturen (normaliter rond -20°C) niet geheel dichtgevroren en is dit absoluut niet haalbaar. Maar met de snowscootertocht heeft onze reisorganisatie YourPlanet Travel een heel goed alternatief wat ons betreft. Wij hebben er zin in!

Zondag 14 januari

Elke dag weer dit refrein,
tot we 85 zijn.
Altijd is het pap met klonten…
Lars en Nick die bidden nu, zet wat nieuws op ons ontbijtmenu…

Vandaag begonnen we de dag met echte gortepap… Pap met klonten…

Nadat we allemaal een half bakje opgegeten hadden, gingen we door voor de hoofdprijs: pannenkoekjes met abrikozenjam!!! Nick noemde het een koningsontbijt, hoewel wij dat niet helemaal zo vonden, konden we het brood met kaas en salami, de partjes sinaasappel etc wel waarderen 🙂

Na ons lees(half)uurtje werden we opgehaald voor de sneeuwscootertocht. We kregen daar nog (oversized) skijacken en helmen aangeboden en met onze windvangers/ bivakmutsen op lijken we wel mummies! Klaar voor de tocht van een uur. Wat een prachtige tocht door het besneeuwde berglandschap!

Tussen de bomen door die voorzien waren van een flinke laag sneeuw mogen scooteren. Lars heeft ondanks dat het -17°C was nog een stuk gefilmd met blote handen!! Wat een bikkel! Mijn vingertoppen bevriezen al in m’n leren wanten.

De tocht was echt fantastisch!

Bij terugkomst in ons chalet/ hotel lunchen we wat de knapzak nog te bieden heeft en daarna is het uiteraard weer tijd voor blij-dat-ik-glij-pret! Hoewel de kids nog uren door hadden kunnen gaan, staat er ook schoolwerk voor vandaag op het programma. Daarna nog een uurtje game-time en voordat we gaan douchen en avondeten.

Vanavond er op tijd in, want morgen worden we om 8.00 uur aan het ontbijt verwacht. Om 9.00 uur worden we namelijk opgehaald om weer naar het treinstation van Irkutsk gebracht te worden. De autorit duurt een uurtje en we moeten een uur voor vertrek aanwezig zijn. Om 11.18 uur vertrekt onze trein 70 naar Ulan Ude. Waar we om 19.45 uur zullen aankomen en naar ons hotel gebracht zullen worden. Wordt een lang dagje dus …

En omdat we de kids vanmorgen wakker moesten maken, vandaag dus lekker op tijd onder de wol. Gelukkig hebben ze lekkere bedden hier! 🙂